You can now find ZITA at two addresses

Mária Štvrtecká a ZITA: Správny výber okuliarov môže podčiarknuť osobnosť nositeľa

Zrekonštruované priestory Slovenskej národnej galérie sa v októbri premenili na najočakávanejšiu módnu udalosť Mercedes–Benz Fashion Live! a ZITA bola opäť pri tom.

6. novembra 2024, Autor: Barbara Garaj, Foto: Adam Tarana, Petr Vagner, Barbara Koll

V spolupráci s módnou návrhárkou a našou zákazníčkou, Máriou Štvrteckou, sme opäť boli súčasťou módnych dní, kde sa prezentujú slovenské talenty a tie najkreatívnejšie nápady. Na mólo sme poslali dioptrické rámy americkej značky Gamine, no do farebných outfitov skvelo zapadli aj modely značiek Monokol, Gaston či Dabrach. Pri slnečných verziách sme zvolili belgické Komono a newyorský Gamine.

Máriina nová kolekcia FRAG_ILITY vznikla v kolaborácii s uznávaným textilným dizajnérom Jurajom Strakom. Výrazné dezény (dezén - vzor na tkanine) z jeho dielne zdobia odevy, ktoré odkazujú na dnešnú krehkú spoločnosť. S Máriou sme sa rozprávali o jej novej kolekcii a o tom, čo ju najviac baví na práci s textilom. Prečítajte si rozhovor, v ktorom sa dozviete aj to, ako vníma okuliare vo svete módy. 

Na tohtoročnom Mercedes-Benz Fashion Live! si mala opäť možnosť prezentovať svoju novú kolekciu. Prezraď nám, ako vznikala a čím si sa inšpirovala? 

Každá kolekcia, na ktorej pracujem, má podobný proces tvorby. Na samom počiatku riešim tému, ktorou sa bude kolekcia zaoberať. Zvyčajne je to niečo, čo sama zažívam a vnímam v spoločnosti. Zamýšľam sa nad tým dlhšiu dobu a postupne tie myšlienky pretavím do konceptu. Počas toho sa mi v hlave premieta určitý typ estetiky, a na základe toho potom oslovujem ďalších dizajnérov alebo umelcov na spoluprácu. 

Tohtoročnú kolekciu FRAG_ILITY som sa rozhodla vytvoriť v spolupráci so slovenským textilným dizajnérom Jurajom Strakom. Juraj je talentovaný, medzinárodne uznávaný dizajnér, ktorý si ma okrem svojej kvalitnej práce získal aj ako človek, svojou ľudskosťou a pokorou. Jeho štýl tvorby dezénov látok mi je veľmi blízky. Milujem výrazné vzory a prácu s nimi, je tam veľa možností, ako k tomu môžete pristupovať.

„V projekte FRAG_ILITY sa zaoberám charakterom súčasnej doby. Skúmam správanie ľudí, rozdielnosť názorov a polarizáciu spoločnosti. Systém, akým fungujú sociálne siete izolujú ľudí vo svojich bublinách informácií, kde sú vystavení len jednostrannému pohľadu na udalosti, a tendencii, čo ďalej posilňuje polarizáciu a izoláciu od odlišných perspektív.“

Zraniteľnosť spoločnosti sa okrem iného, prejavuje aj v disharmónii a čoraz menšej ochote komunikovať slušne a s porozumením. Krehkosť, ktorú v spoločnosti nachádzam chápem ako čosi lámavé, ľahko rozbitné, málo odolné voči sile, no zároveň ju vnímam cez jej jemnosť, cit a porozumenie. Na jednej strane vidím ľudí v ich krehkých sklenených bublinách, ktoré sa pri interakcii môžu ľahko rozbiť, na strane druhej vnímam krehkosť v súvislosti s ohľaduplnosťou a porozumením, ktoré sú pre komunikáciu a budovanie stabilných základov spoločnosti kľúčové.

S Jurajom som viedla diskusiu o téme, na ktorej som pracovala a na základe toho sme vybrali dezény z jeho ponuky, ktoré ďalej podľa požiadaviek upravoval a dotváral. Ďalej nasledoval výber materiálov (podľa kvality a estetiky), z ktorých sme dali vyrobiť natlačené vzorky. Vždy je pre mňa veľmi ťažké urobiť užší výber zo vzorov, nakoľko tých pre mňa nikdy nie je dosť. Keď už boli finálne látky vo výrobe, pracovalo sa na návrhoch a prototypoch odevov. Dezény pre mňa fungovali aj ako inšpirácia a udávali mi smer, akým sa kolekcia uberala.

Práca so samotným materiálom si vyžaduje zručnosť a veľkú dávku predstavivosti. Čo všetko určuje smer pri tvorbe novej kolekcie?

Vždy sa snažím pracovať s rešpektom k daným vzorom a materiálom, a podriaďujem sa ich potrebám. Snažím sa vycítiť, kde si môžem dovoliť zaexperimentovať so strihom, a kde je naopak potrebné uprednostniť vzor a nechať ho vyniknúť a naplno sa prejaviť v rámci overenej formy odevu. Počas tvorby kolekcie vždy myslím aj na konečných zákazníkov, na ich preferencie, potreby a očakávania, aby som vytvorila produkty, ktoré ich oslovia nielen po vizuálnej, ale aj funkčnej a emocionálnej stránke.

Okrem samotných odevov je veľmi dôležitý styling a celkové dotvorenie kolekcie pomocou doplnkov, make upu, stylingu vlasov, a samozrejme prevedenie scény, osvetlenia či hudby. Všetky tieto aspekty majú vplyv na to, ako v konečnom dôsledku bude kolekcia vyzerať a ako osloví publikum.

Vždy si chcela byť módnou návrhárkou?

Nie, skôr si myslím, že sa tak stalo v dôsledku viacerých náhodných faktorov. Je však pravda, že keď sa nás pýtali v piatom ročníku na základnej škole, čím by sme chceli byť, napísala som, že sa chcem stať módnou návrhárkou. Mali sme to napísať na papierik, ktorý nám odložili do deviateho ročníka, potom sme si ho prečítali, aby sme zistili či sa nám zmenili postoje. Myslím si však, že to bolo skôr napísané len tak bez nejakej vnútornej túžby, a zhodou okolností sa to naozaj stalo. 

Čo ťa najviac baví na práci s textilom? 

Od šiestich rokov som chodila na výtvarnú výchovu, kde sme si prechádzali rôznymi výtvarnými technikami. Zvyčajne sme pracovali na dielach a obrazoch, ktoré si zavesíte na stenu. Textil je pre mňa médium, kde svoju tvorbu viem preniesť do 3D objektov, a je ich možné nosiť ako odevy. Je to pre mňa nositeľná forma umenia - dizajnu. Zároveň dané diela (výjavy, obrazy, vzory) vyzerajú inak, keď sa tlačia rôznymi technikami na rozličné materiály alebo sa tkajú, či pletú. 

Teší ma, keď môžem pracovať s rôznou kvalitou látok a vždy z toho vyjde niečo iné. Zároveň, keď pracujete napríklad s drapériou a máte viac sochársky prístup, je to iný spôsob myslenia, určité inšpirácie dostávate inak na plátno a inak do odevu. Pre mňa osobne to bol posun, ktorý ma baví. Zároveň mám však blízky vzťah k módnej ilustrácii a kresbe. Takže aj keď veľmi rada pracujem s textilom, stále je mojou silnou súčasťou aj tento typ výtvarného prejavu. 

Aj tento rok si ZITU prizvala na spoluprácu. Čo pre teba znamenajú okuliare? 

Okuliare nosím od detstva, sú mojou súčasťou života. Striedam ich s nosením šošoviek. Keď som bola dieťa, samozrejme, som ich nemala v obľube, nakoľko v tej dobe nebolo populárne nosiť tento typ doplnku. No časom, ako som dospievala, mi to začalo byť jedno a teraz ich vnímam ako zaujímavý estetický prvok. Okuliare vo mne evokujú určitý typ sofistikovanosti a vkusu. Správny výber okuliarov môže podtrhnúť osobnosť nositeľa a skvele doplniť moje odevy, pričom spolu vytvárajú ucelený vzhľad, ktorý vystihuje jedinečný štýl a individualitu každého jednotlivca.

Veľmi si ceníme, že patríš aj medzi naše zákazníčky. Prečo si sa rozhodla pre okuliare zo ZITY? 

To je veľmi jednoduché, je to kombinácia viacerých faktorov: kvalitný dizajn, príjemný personál a celková identita optiky ZITA. Od príbehu optiky, spôsobu marketingu až po úžasný interiér prevádzky. 

Veľmi pozitívne. Už dávno nie sú okuliare vnímané iba ako zdravotnícka pomôcka, ale množstvo ľudí ich nosí len ako módny doplnok. Na trhu je široká škála dizajnovo zaujímavých okuliarov, ktoré skvelo dotvárajú outfity svojich nositeľov, a ako som už spomínala vyššie, pomáhajú vyjadriť ich individualitu. Samozrejme, sú tu aj ďalšie faktory spojené s technológiami ako je integrovanie smart funkcií s možnosťou pripojenia k smartfónom a tak podobne, čo sa samozrejme dotýka aj módneho priemyslu. 

Cítiš ako módna návrhárka tlak na to, aby si sa pri svojej tvorbe riadila módnymi trendami?

Tlak nevnímam, no myslím si, že trendy skôr všetci vnímame na takej podvedomej úrovni. Do istej miery potrebujete mať prehľad, čo sa v módnom svete deje, kde prirodzene vidíte aj nejaké trendy. Riadiť sa nimi vedome nemusíte, ale myslím, že vás to aj tak určitým spôsobom ovplyvňuje. Ak už nie priamo konkrétne trendy, tak minimálne nejaká tá estetická nálada. 

Aké sú tvoje plány do budúcna?

Na škole som sa sústredila najmä na výtvarnú stránku a experimentálne prístupy, pričom mi veľmi záležalo na prepracovanosti konceptu. Teraz však musím upriamiť svoju pozornosť na budovanie značky z pohľadu podnikania. To zahŕňa nielen rozvoj svojho štýlu a marketingových stratégií, ale aj venovanie sa praktickým aspektom podnikania, ktoré sú kľúčové pre stabilitu a rast značky.