You can now find ZITA at two addresses

Zita a Dano: Každý zážitok je jedinečný

Od počiatočných plánov optiky, ktoré po večeroch vznikali v obývačke rodiny Grigarovcov, ubehlo už niekoľko rokov. Ako to v ZITE vyzerá dnes a kam sa uberá ďalej? Odpovedajú naši zakladatelia Zitka a Dano. 

20. marca 2024, Autor: Paula Blahová, Foto: Jakub Čaprnka

ZITA je moja mama. Šesť rokov po otvorení ľudí stále prekvapí, že môžu Zitu stretnúť priamo v optike. V čom sú si ZITA so Zitou podobné?

Z: V optike nerozlišujeme medzi Zitou a ZITOU. Ale áno, v mnohých smeroch sme si podobné. ZITE aj mne záleží na ľudskosti, ochote, prístupe jedného k druhému, dobrom vzťahu v kolektíve a k zákazníkom. No ZITA sme my všetci. Navzájom sa ťaháme dopredu. Ako také divé husi (smiech). Počas letu sa na čele navzájom striedajú – tá, ktorá je vo vedení, rozráža vzduch, aby sa ostatným išlo lepšie. Ak niekto nevládze, pomôžu mu. Sú tak rýchlejšie, efektívnejšie. Aj u nás v optike nám to ide od ruky, keď na to nie sme sami. 

Rastieme - pribudla nám nová prevádzka, zákazníci aj kolegovia. V čom sa podľa vás naša optika mení a od čoho nepoľavuje?

D: Podnikanie nie je výlučne iba o ekonomickom raste. Nemôžeme pri ňom zabúdať ani na jedinečný ľudský zážitok, ktorý zákazník má. Je dôležité uvedomiť si, že skúsenosť každého návštevníka našej optiky je tvorená konkrétnym momentom, ktorý u nás prežije, kolegom, ktorý sa mu venuje, a rámami, ktoré mu ponúkne. A aj keď je pre nás možno tisíci zákazník v poradí, my sme pre neho stále tá prvá ZITA. V ZITE si uvedomujeme, že náš rast sa odvíja od každej takejto návštevy.

Z:  Prirodzene, nájdu sa zákazníci, ktorým sme napriek veľkej snahe nevedeli pomôcť tak, ako by sme chceli. Vtedy ma to vždy zamrzí. Každá jedinečná skúsenosť je pre mňa dôležitá.

D: Hovorí sa, že firma pri zväčšovaní nevyhnutne poľaví z individuálneho prístupu. My sa toto tvrdenie snažíme poprieť a nestratiť fokus na jednotlivca. Rovnako ako neprestávame objavovať nové produkty a inovácie. Ľudskosť a kurátorstvo sú hodnoty, ktoré sa nachádzajú hlboko v našej DNA. Naďalej ponúkame rámy, ktoré si ľudia zaslúžia, spôsobom, akým si to zamilujú. 

V čom je selekcia rámov zo ZITY výnimočná?

Z:  Keď sme ZITU otvorili, slovenskému trhu stále vládli hranaté kovové okuliare. My sme však už vtedy priniesli okrúhle, oválne očnice. Vždy sme chceli posúvať ľudí aspoň o trošku vpred. Pozorne navnímať ich potreby a vyskúšať s nimi aj rám, po ktorom by na prvý pohľad nesiahli. Doteraz si spomínam, keď sme išli na náš prvý optický veľtrh v Paríži. Stáli sme v rade na šatňu a okolo nás boli ľudia v naozaj pekných dizajnových rámoch. A to sme ešte ani nevkročili dovnútra. Z veľtrhov sa vždy vraciame odvážnejší. Často odtiaľ nosíme neznáme značky, rámy z menších rodinných manufaktúr a nezávislých ateliérov. Každý z nich je výnimočný či už tvarom, farbou, alebo prácou s materiálom. 

D: Zároveň je pre nás veľmi dôležitá aj kvalita produktu. Rám musí byť z odolného materiálu a musí sa s ním dobre pracovať všetkým našim kolegom. Naši zákazníci majú dôveru, že ak sa k nám po pár rokoch vrátia, nájdu vždy niečo nové. A neplatí to len pre produkty, ale aj prístrojové vybavenie či tím ľudí. 

Aké možnosti so sebou prináša nový priestor Pradiarne? 

Z: Osobne si myslím, že ako rodinná firma pekne zapadáme do historickej budovy Pradiarne. Nesnažíme sa ju pretvoriť, len ju dopĺňame. Pradiareň je bohatá na svetlo a priestor. Prináša so sebou slobodu pri skúšaní rámov aj vyšetrení zraku. Zároveň si v nej každý nájde svoje miesto, kde si môže nerušene vybrať vysnívané okuliare. Vieme obslúžiť viacero zákazníkov naraz, no nikomu pri tom neuberieme z komfortu. 

D: V ZITE sme detailisti a veríme skôr v evolúciu ako revolúciu. Druhú prevádzku v Bratislave sme plánovali už dlhšie, no každé naše rozhodnutie sme starostlivo zvažovali. Vzdušný industriálny priestor s veľkými oknami možno nie je miesto, v ktorom by ste očakávali optiku. My sme sa snažili vytvoriť predajňu, v ktorej to bude baviť nás a prostredníctvom nás aj zákazníkov. Počas šiestich rokov fungovania sme zistili, že zážitok z výberu vie byť obmedzený priestorom, napríklad svetlom či zvukovou akustikou. Pradiareň prináša v týchto oblastiach posun a poskytne zákazníkom väčšiu mieru pohodlia, no s rovnakým láskyplným servisom, na aký sú zvyknutí. Náš prístup sa nezmení, len miesta bude viac a ľudia si v Bratislave budú môcť vybrať z dvoch lokalít. 

Prečo je do optiky potrebné vniesť ľudskosť? 

D: Myslím si, že celú spoločnosť je potrebné poľudštiť. Robíme to cez optiku, lebo toto je náš nástroj. Skúšame priniesť zmenu do prostredia, na ktoré máme dosah. A to nie iba v tom, čo ponúkame zákazníkom, no aj ľuďom v našom odbore. Baví nás zamestnávať ľudí, vidieť ich rásť, pomôcť im budovať sebavedomie. Optika na Slovensku je značne poddimenzovaná, a tak je pre nás každý človek, ktorý sa jej chce venovať, vzácny. V kolektíve sa snažíme budovať rôznorodosť, máme starších aj mladších kolegov, Slovákov aj Ukrajincov. Zároveň prepájame rôzne fachy, je pre nás dôležité, aby si marketér rozumel s optikom a naopak. 

Z: Stáva sa, že k nám zákazníci prídu s nedôverou. Nevedia, či si u nás vyberú a koľko ich to bude stáť. Strach z nákupu môže byť umocnený tým, že okuliare nie sú iba doplnok, ale aj funkčná zdravotnícka pomôcka. V ZITE im ponúkame iba také produkty, ktorým naozaj dôverujeme. Nejde nám iba o zisk. Pokiaľ vidíme, že im niečo nevyhovuje, netlačíme ich do toho. Teší nás, keď sa nám počas návštevy zákazník otvorí a nakoniec odchádza s úsmevom.

 Zmenila Optika ZITA pohľad na nosenie okuliarov na Slovensku?

Z: Snažíme sa z okuliarov nerobiť hendikep. Dobrý optik vie, ako sa vcítiť do človeka, ktorý okuliare nosiť jednoducho musí. Správnym výberom zvyšujeme sebavedomie, vytvárame zážitok z ich nosenia. Neznamená to, že každému vyberieme výrazné okuliare. Aj jemné rámy vedia tvár pekne podčiarknuť. Od otvorenia optiky nám pribudlo viac starších zákazníkov a komplexnejších prípadov. Ľudia k nám dnes už prichádzajú s očakávaniami — hľadajú starostlivý prístup, široký a pekný výber rámov. Sme radi, keď nám pri odchode spomenú, že sme nesklamali a že ich zážitok bol taký, ako im opisovali ostatní.

D: Na ulici stretávame čoraz viac našich okuliarov. A stretávajú sa aj navzájom! Cítime to ako výsadu, že v ZITE máme istý dosah na to, čo ľudia nosia na nose. Ak je to navyše pekné, kvalitné a teší ich to, vieme, že robíme dobre.  

„Vzdušný industriálny priestor s veľkými oknami možno nie je miesto, v ktorom by ste očakávali optiku. My sme sa snažili vytvoriť predajňu, v ktorej to bude baviť nás a prostredníctvom nás aj zákazníkov.”