Návšteva ZITY je naďalej na objednávku. Viac tu.

Zitka a Dano: Vychovávame milovníkov okuliarov

Od počiatočných plánov optiky, ktoré po večeroch vznikali v obývačke rodiny Grigarovcov, ubehlo už 5 rokov. Ako to v ZITE vyzerá dnes a kam sa uberá ďalej? Odpovedajú naši zakladatelia - Zitka a Dano.  

1. augusta 2022, Autor: Paula Blahová, Foto: Jakub Čaprnka

Tento rok oslavujeme v ZITE 5 ročnicu! Ako to vnímate vy, ktorí ste stáli na samom začiatku? 

Zita: Vidím, že ľudia sú s nami spokojní a z toho mám nesmiernu radosť. Za tie roky sme sa naozaj posunuli - s vkusom, tímom aj servisom. Zákazníci, ktorí sú s nami od začiatku, majú dnes od nás už druhé, tretie okuliare. Je super vidieť ich posúvať sa s nami! 

Dano: Veľmi rýchlo to preletelo! Málokedy sa myšlienkami vraciam do minulosti, skôr pozerám vpred a porovnávam sa s tým, kým by sme v budúcnosti mohli byť. Pamätám si, že nám na začiatku predpovedali, že to ako firma nedáme a skončíme veľmi rýchlo. Po 5 rokoch sme stále tu a nikam sa nechystáme. 

Zita: Náš veľký plus je kvalita servisu, od ktorej nepoľavujeme. Ľudia sú z neho dodnes nadšení. Ja im však od začiatku hovorím, že predsa nič výnimočné na našom prístupe nie je, je taký, aký by mal byť všade.

Kam sme sa za tie roky posunuli s našou ponukou? Posunuli sa s ňou aj naší zákazníci? 

Zita: 5 rokov dozadu sme mali v porovnaní s dneškom oveľa bežnejšie rámy. Keď sme ZITU otvorili, slovenskému trhu stále vládli hranaté kovové okuliare. My sme však už vtedy priniesli okrúhle, oválne očnice. Vždy sme chceli posúvať ľudí aspoň o trošku vpred. Pozorne navnímať ich potreby a vyskúšať s nimi aj rám, po ktorom by na prvý pohľad nesiahli.

Doteraz si spomínam, keď sme išli na náš prvý optický veľtrh v Paríži. Stáli sme v rade na šatňu a okolo nás boli ľudia v naozaj pekných dizajnových rámoch. A to sme ešte ani nevkročili dovnútra. Z veľtrhov sa vždy vraciame odvážnejší. 

Dano: Zároveň je pre nás veľmi dôležitá aj kvalita produktu. Rám musí byť z odolného materiálu a musí sa s ním dobre pracovať všetkým naším kolegom. Na začiatku sme mali 10 značiek, dnes je ich cez 30. Naši zákazníci majú dôveru, že ak sa k nám po pár rokoch vrátia, nájdu vždy niečo nové. A neplatí to len pre produkty ale aj prístrojové vybavenie či tím ľudí. 

Zita: Povedomie o zraku je v spoločnosti nízke. A pritom je tak dôležitý! Pri vyšetrení sa ľuďom preto vždy snažíme vysvetliť, čo práve robíme a prečo potrebujú práve takúto korekciu. Nemusia byť odborníci, no odchádzajú s vedomím, že svojim očiam rozumejú viac. A zvyčajne sa opäť vrátia. 


Na začiatku ste sa v optike vedeli porátať na prstoch jednej ruky. Stále sme tu jedna veľká rodina, no dnes už z rôznych prostredí a s inými skúsenosťami. Rastieme aj ľudsky?

Dano: Baví ma predstava, že sme založili firmu, do ktorej sa naši zamestnanci tešia. Nie sú zviazaní manuálom, ktorým musia pri práci v ZITE postupovať. Každý prináša do charakteru našej optiky niečo iné. Zámerne vytvárame prostredie, kde sa ovplyvňujeme a zdieľame medzi sebou názory. Ja sám som sa ako leader nenarodil.  Na takúto pozíciu je potrebná istá dávky empatie, ale aj expertízy. Tiež sa dennodenne od svojho tímu učím. 

Zita: Pre mňa sú ľudia, s ktorými trávim takmer každý deň, skoro ako moja rodina. Často sa ma pýtajú, či je optika pomenovaná po mne. ZITA nie som len ja. Sme ňou my všetci. Viem, že mojich známych by som mohla pokojne zveriť do rúk hociktorému z našich kolegov a bude o nich skvelo postarané.

Kam sa uberá optické odvetvie na Slovensku? A čo nová generácia optikov? 

Dano: Do záhuby. Nedostatok ľudí je dnes takmer v každom remesle či odbornom odvetví. Na Slovensku nemáme žiadnu vysokú školu, ktorá by sa optike či optometrii venovala. Stredné školy sú tu dve, no optika nemá “sexi” PR, preto u mladého človeka nebývajú prvou voľbou. Ročne z týchto škôl vyjde približne 40 ľudí a odhadom ¾ z nich odchádza pracovať do úplne inej sféry. V ZITE sa snažíme o zmeny, na ktoré máme dosah. Posledné roky začali členovia nášho tímu učiť na škole a uvidíme, kam nás to zavedie. 

Zita: Napríklad v Čechách cítiť, že sú na optiku oveľa viac hrdí. Povedomie vychádza z dlhoročnej tradície - v Čechách sa narozdiel od Slovenska okuliarové rámy vyrábali. U nás nemá optika takmer žiadne renomé.

Dano: Pri tom je to obrovská škoda. Ja sám nepoznám iné odvetvie, kde sa navzájom kĺbia tak odlišné odbory ako produktový dizajn a ručné remeslo s medicínou a fyzikou.Všetky tieto odlišné faktory sa musia na konci nevyhnutne spojiť preto, aby fungovali. Iba tak vytvoria funkčný a krásny produkt.

Servis a zážitok z neho bol pre vás vždy prvoradý. Je možné ho pri takom počte zákazníkov prinášať aj naďalej? 

Dano: Už na samom začiatku sme sa rozhodli, že nie sme ochotní robiť kompromisy v oblasti kvality. Rezervácie sme zaviedli z bezpečnostných dôvodov počas korony, no zistili sme, že nám takýto spôsob práce vyhovuje. Zákazníci oceňujú, že sme tu primárne pre nich.Ak by sme zrušili rezervácie, vedeli by sme ľudí obslúžiť, no každý by dostal 5 minút nášho času. Kvalita nášho servisu by klesla. 

Zita: Je pravda, že si ľudia na svoj termín musia počkať. My v tom však zmysel vidíme a uvidí ho aj zákazník, po tom čo u nás svojich 90 minút strávi. 

 Na čo sa v budúcnosti tešíte?

Dano: Záujem o ZITU je dnes väčší ako dokáže naša jedna optika zvládnuť. Plánujeme preto druhú bratislavskú prevádzku. S ňou pribudnú aj noví ľudia na ktorých sa už teraz veľmi teším. Budujeme komunitu ľudí, ktorých to spolu v práci baví a ktorí prinášajú do ZITY svoj vlastný pohľad. Verím, že láska k poctivému servisu je nákazlivá a pre odbor vieme nadchnúť čoraz viac ľudí. 

Zita: Vychovávame milovníkov okuliarov. Teším sa, že porastieme! Zároveň by som rada študentom a absolventom ukázala, že robiť optiku má zmysel. Máme pred sebou ešte veľa výziev.